Şark’ın Şiiri: İran Sineması - Cihan Aktaş
Sinema
Hollywood'un egemenliÄŸindeki seyirci, Bergman, Fellini, Visconti, Berson, Ozu vs. gibi yönetmenlerin eserlerine benzer filmler görmekten ümidini kesmiÅŸken, birdenbire sıra dışı gelen Ä°ran sinemasıyla karşılaÅŸtı. Sinema, Ä°ran'ın modern bir dünyada dini bir yaÅŸama tarzı oluÅŸturma tecrübesi sırasında, sanatçıların kendilerini özgür hissettikleri bir estetik alan durumundadır. Bu alan, modernlikle din arasındaki anlaÅŸmazlık konularının açıkça tartışılmaya baÅŸlandığı bir zemine dönüÅŸtü. Sinema, düÅŸünce özgürlüÄŸünden siyasal ve kültürel kurumların yapısına, sansürün ölçülerinden sivil topluma, emri bil maruf nehyi anil münker'den hicaba varıncaya kadar bir dizi kurum ve kavramın tartışılmasının zemini oldu. Sinema ile ilgili sorular, Ä°slam tarihinde kemikleÅŸmiÅŸ bulunan, bilinçaltında bastırılan ya da uyutulan, tartışma alanının dışına itilmiÅŸ tesettürün sınırları ve kadının kamusal alandaki yeri gibi konulardan, Ä°slam tarihindeki ataerkil geleneklerin rolüne varıncaya kadar bir dizi tartışmayı gündeme taşıdı.
Bu kitap, dünyayı büyüleyen bu sinemanın yakın ve doÄŸru okunması yönünde içeriden yapılmış bir katkı niteliÄŸi taşımaktadır.